La Reuniunea anuală de management instituţional organizată de Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Suceava, inspectorul şcolar general, prof. Gheorghe Lazăr, a evidenţiat o serie de rezultate obţinute în cadrul inspecţiilor şcolare realizate în anul şcolar 2012-2013.
Potrivit acestuia, „faţă de anii precedenţi, inspecţia tematică a vizat vulnerabilităţi ale sistemului educaţional identificate în unele unităţi şcolare din judeţ, cum ar fi organizarea şi funcţionarea învăţământului simultan şi promovabilitatea scăzută la examenele naţionale”.
Concluziile desprinse în urma demersurilor IŞJ privind învăţământul simultan, cu referire la cele 168 de şcoli vizate, au reliefat faptul că prevederile legale privind constituirea și organizarea claselor au fost respectate doar parțial, în unele situații acestea fiind necunoscute sau inoperabile.
Totodată, în majoritatea unităților verificate nu există nici un fel de date concrete în documentele manageriale (evidenţe, diagnoze, raportări, rezultate privind organizarea şi desfăşurarea activităţii), aspect lăsat în seama învăţătorilor încadraţi la clase.
Cu toate acestea, reprezentanţii IŞJ spun că în activitatea didactică desfăşurată s-a regăsit un nivel adecvat de performanţă, având în vedere condiţiile precare ale unor şcoli (de spaţiu şi de dotare) sau contextul socio-economic al comunităţilor din care provin elevii.
Gheorghe Lazăr a mai evidenţiat că „stabilitatea încadrărilor pe post se regăsește calitativ în demersuri pedagogice specifice, cum ar fi: amenajarea spaţiului didactic, diferenţierea predării, sistematizarea noţiunilor, gestionarea timpului didactic, confecţionarea şi utilizarea materialelor”.
De punctat este faptul că, nu în puţine cazuri, clasele organizate în regim simultan sunt constituite chiar şi din cinci generaţii distincte de elevi, respectiv din elevi ai clasei pregătitoare, din clasa I, a II-a, a III-a şi a IV-a. Acestea funcţionează, în mare parte, în zonele rurale, acolo unde numărul minim de elevi pentru înfiinţarea unei clase nu a fost atins.
Potrivit Metodologiei de organizare a claselor din învăţământul preuniversitar în regim simultan, “în localităţile izolate geografic sau în localităţile în care efectivele de elevi corespunzătoare unui anumit nivel de clasă din învăţământul primar sau gimnazial sunt mai mici decât efectivele minime prevăzute de lege şi nu există posibilitatea asigurării transportului şcolar se organizează clase în regim simultan”.
Cu toate că metodologia mai prevede că “ori de câte ori este posibil se recomandă organizarea de sine stătătoare a clasei pregătitoare”, în anul şcolar 2013-2014, circa 60 de clase pregătitoare funcţionează în regim simultan. În anul şcolar 2012-2013, 68 de clase s-au derulat în acest regim.
Inspecţii în şcolile cu rezultate slabe la examenele naţionale
Cât priveşte controlul tematic privind promovabilitatea scăzută la examenele naţionale, Gheorghe Lazăr a precizat că acesta a fost corelat cu inspecţia şcolară de specialitate şi cu inspecţia generală, pe baza concluziilor desprinse din simulările la nivel judeţean şi analiza rezultatelor din anii anteriori. 83 de unităţi şcolare au fost inspectate.
„Noutatea a constat în adecvarea demersurilor noastre la problemele reale ale elevilor din clasele terminale, profesorilor încadraţi la acestea şi implicit ale managerilor unităţii”, a mai precizat Lazăr.
Acesta a mai punctat că au avut un impact pozitiv asistenţele la ore şi la orele de pregătire suplimentară, discuţiile cu elevii şi cadrele didactice, dar şi analiza comparativă a datelor statistice privind participarea elevilor la etapele pregătitoare (cursuri, ore suplimentare, simulări etc.).
„În anul şcolar 2012-2013, graficele de control au inclus toate cele trei tipuri de inspecţii (control general, inspecţie tematică şi inspecţie de specialitate), unităţile propuse pentru control fiind selectate în funcţie de criteriile propuse de comisia de monitorizare a inspecţiei şcolare”.