Absolvenţii claselor a VIII-a au trecut în cursul dimineţii de ieri de ultima încercare a evaluării naţionale, respectiv proba de matematică. Testarea a început în jurul orei 9.00, timpul alocat rezolvării subiectelor fiind de 120 de minute.
Cu toate acestea, majoritatea candidaţilor nu au aşteptat până la epuizarea completă a timpului alocat şi au predat lucrarea profesorilor supraveghetori cu mult înainte de expirarea celor două ore, semn că subiectele variantei extrase nu le-au dat mari bătăi de cap.
Ba mai mult de atât, la ieşirea din sălile de examen, candidaţii au declarat că subiectele au fost “foarte simple”, iar nota la care se aşteaptă este una pe măsură.
Din cei 6.861 de elevi înscrişi, la testare au participat 6.755, 106 candidaţi absentând.
Varianta 3 a fost cu noroc pentru elevi
Centrul Naţional pentru Evaluare şi Examinare a elaborat zece variante de subiecte, în conformitate cu programa pentru evaluarea naţională la clasa a VIII-a, din care a fost extrasă varianta de subiect cu numărul 3 în dimineaţa zilei de ieri.
Potrivit Mariei Guzu, profesor de matematică în cadrul Colegiului Naţional “Mihai Eminescu”, “subiectele variantei extrase au fost foarte uşoare, iar acest lucru se va reflecta în notele elevilor. Nici un subiect nu ar fi trebuit să pună probleme candidaţilor, erau noţiuni de bază. Un elev de nivel mediu ar trebui să ia peste 9”.
Proba scrisă de matematică a avut trei subiecte, fiecare cu mai multe cerinţe. La primul subiect, notat cu 30 de puncte, elevii au avut de aflat, printre altele, rezultatul unor operaţii simple, perimetrul unui pătrat, volumul unui cub cu laturi date. La acelaşi subiect, examinaţilor li s-a cerut să interpreteze datele dintr-un tabel cu notele unui examen. Subiectul II, notat tot cu 30 de puncte, a avut ca primă cerinţă desenarea unei piramide, după care elevii au trebuit să rezolve o problemă de aritmetică şi exerciţii cu funcţii. Subiectul III a fost alcătuit din două probleme de geometrie.
Condiţii speciale de evaluare pentru patru elevi
Patru elevi din judeţ au susţinut proba de matematică în condiţii speciale din cauza unor probleme medicale, aceiaşi elevi fiind examinaţi astfel şi la proba de limba şi literatura română. Conform purtătorului de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean Suceava, prof. Laura Hacman, „un elev din Ilişeşti a susţinut proba la domiciliu, în prezenţa unei comisii speciale, elevul fiind imobilizat. Acesta este absolvent al Şcolii Gimnaziale Ilişeşti, iar în prezent are o fractură la un picior. Alţi trei elevi cu deficienţe, din Dorna Arini, Suceava şi Marginea, au susţinut examenul la şcoală, însă au solicitat prelungirea programului alocat rezolvării subiectelor cu încă o oră. Unul dintre aceştia, cu probleme de vedere, a susţinut proba la matematică într-o sală separată, în prezenţa unei comisii”. Aceasta a mai declarat că cea de-a două probă a evaluării naţionale s-a desfăşurat în condiţii normale, fără a se înregistra incidente sau tentative de fraudă.
„Am terminat de rezolvat exerciţiile în 25 de minute”
La fel ca la proba de limba şi literatura română, elevii au ieşit zâmbitori din sălile de examinare, fiind încrezători că notele pe care le vor primi îi vor ajuta să fie admişi în cadrul liceelor pe care le vizează.
Ruxandra Miron, absolventă a Şcolii Gimnaziale Nr. 1 Suceava, a fost printre primii elevi care au părăsit sala de examen. Bucuroasă, eleva susţine că va lua 10 la testarea de ieri.
“A fost uşor, mai simplu decât mai aşteptam, chiar şi la partea a III-a, unde mă aşteptam să întâmpin ceva probleme. Cu o săptămână înainte m-am pregătit intens, am făcut teste multe. Vreau să dau la <Ştefan>, la mate-info intensiv engleză, şi cred că nota mă va ajuta să intru acolo”, spune Ruxandra.
Elevii au susţinut la unison că subiectele variantei 3 au fost cu mult mai uşoare decât cerinţele simulării susţinute în luna martie a acestuia an.
“Cred că voi lua o notă bună, chiar 10. Ultimul subpunct de la a II-a problemă a fost mai dificil, dar nu exagerat. Nu a fost la fel de greu ca la simulare”, ne-a spus Filip Morar.
Din sala de examen a ieşit şi un elev care ne-a mărturisit că a terminat de rezolvat toate cerinţele variantei 3 în numai 25 de minute. “Sunt 100% sigur că am făcut bine, nu m-am grăbit. În 25 de minute am rezolvat tot, iar apoi am copiat de pe ciornă pe foaia de examen. M-am pregătit tot anul pentru examen”, ne-a spus elevul.
Emoţii mari au avut părinţii şi bunicii elevilor examinaţi. Dacă pentru elevi temerile au luat sfârşit odată cu începerea probei de matematică, părinţii aşteptau în faţa unităţilor de învăţământ ieşirea primilor copii.
“Am venit pentru nepoată. Emoţiile sunt inerente pentru toţi din familie. Ne bucurăm că ea a fost relaxată şi a ieşit bucuroasă, ceea ce înseamnă că a lucrat bine. S-a pregătit tot anul, a avut şi rezultate bune, ne bucurăm pentru ea”, a declarat Mariana, bunica unei eleve.
Supravegherea a fost asigurată, pentru fiecare sală, de doi asistenţi, cadre didactice de altă specializare decât matematică, proveniţi din unitatea de învăţământ respectivă.
În aşteptarea rezultatelor, care se vor afişa sâmbătă, 29 iunie, elevii pot consulta baremul de corectare, în funcţie de care îşi pot aproxima nota.
Elevii vor fi repartizaţi la liceu pe baza mediei de la această evaluare (50%) şi a celei generale din clasele V-VIII (50%).
(28 iun 2013, 11:01:16
Proba de „aritimetică”
Varianta 67%
Timpul de lucru efectiv – conform legii referendumului pentru aprobarea proiectului de revizuire a Constifüției: joi de la ora 07.00 la ora 21.00 și vineri de la ora 07.00 la ora 23.00
Barem: se acordă din 10 puncte din oficiu și un bonus de alte 10 puncte din partea Ministrului de Interne, autorul genialului retorism „trupurile neînsuflețite ale cadavrelor celor decedați”
SUBIECTUL I - 30 de puncte
Pe foaia de concurs se vor scrie DECÂT rezultatele finale.
1 – (5 puncte) rezultatul calculului 1 + 1 este …
2 – (5 puncte) rezultatul calculului 1 - 1 este …
3 – (5 puncte) rezultatul calculului 1 x 1 este …
4 – (5 puncte) rezultatul calculului 1 : 1 este …
5– (5 puncte) rezultatul calculului 1 ridicat la puterea 1 este …
6– (5 puncte) rezultatul calculului rădăcina pătrată din 1 este …
Subiectul II - 30 de puncte
Pe foaia de concurs se va nota, după caz, DA, NU, NU ȘTIU sau MISERUPE. Fiecare răspuns notat va fi considerat corect.
1 –(5 puncte) într-un cerc de centru O și rază R, să se deseneze o seceră reprezentând un semicerc. În același cerc să se înscrie un ciocan înclinat la 30 de grade față de verticală, al cărui coadă să intersecteze mijlocul arcului de cerc reprezentând secera.
2 – (5 puncte) se dă un pătrat având aria totală de 64 de centimetri pătrați. Să se precizeze dacă „pătratul” este numele figurii cu aria totală de 64 de centimetri pătrați.
3– (5 puncte) În tabelul de mai jos sunt prezentate notele obținute de elevii unei clase la simularea examenului de evaluare națională.
│Nota 1 – 4 elevi │Nota 2 – 5 elevi │Nota 3 - 6 elevi │Nota 4 – 9 elevi │Nota 5 – 1 elev │
Să se precizeze dacă profesorul de matematică de la acea clasă va beneficia, în anul școlar următor, de salariul de merit.