6.759 de absolvenţi ai claselor a VIII-a au trecut în cursul dimineţii de ieri de prima încercare a evaluării naţionale din acest an, respectiv proba de limba şi literatura română. Elevii au fost examinaţi în cele 154 de centre din judeţ desemnate de Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Suceava. Testarea a început în jurul orei 9.00, timpul alocat rezolvării subiectelor fiind de 120 de minute, însă mulţi elevi au părăsit sălile de curs după o oră şi jumătate de la debutul examenului.
După cum chiar ei au declarat, elevii suceveni nu s-au confruntat cu mari probleme la susţinerea primei probe din cadrul evaluării naţionale. Impresia generală a fost că subiectele propuse nu au avut un grad de dificultate ridicat, având în vedere că au trebuit să răspundă la cerinţe „destul de simple”, pe baza a două texte la prima vedere.
Centrul Naţional pentru Evaluare şi Examinare a elaborat zece variante de subiecte, în conformitate cu programa pentru evaluarea naţională la clasa a VIII-a, din care a fost extrasă varianta de subiect cu numărul 10 în dimineaţa zilei de ieri.
Condiţii speciale de evaluare pentru patru elevi
Patru elevi din judeţ au susţinut proba de limba şi literatura română din cadrul evaluării naţionale în condiţii speciale din cauza unor probleme medicale. Conform purtătorului de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Suceava, prof. Laura Hacman, „un elev din Ilişeşti a susţinut proba la domiciliu, în prezenţa unei comisii speciale, elevul fiind imobilizat. Acesta este absolvent al Şcolii Gimnaziale Ilişeşti, iar în prezent are o fractură la un picior. Alţi trei elevi cu deficienţe, din Dorna Arini, Suceava şi Marginea, au susţinut examenul la şcoală, însă au solicitat prelungirea programului alocat rezolvării subiectelor cu încă o oră. Unul dintre aceştia, cu probleme de vedere, a susţinut proba la limba română într-o sală separată, prin dictare, în prezenţa unei comisii”.
Laura Hacman a mai declarat că prima probă a evaluării naţionale s-a desfăşurat în condiţii normale, fără a se înregistra incidente sau tentative de fraudă.
Varianta 10 a fost cu noroc pentru elevi
Potrivit Gabrielei Cazac, prof. de limba şi literatura română în cadrul Colegiului Naţional „Mihai Eminescu” Suceava, „varianta 10 a respectat întru totul structura modelelor postate de Ministerul Educaţiei încă din luna noiembrie. Totodată, nu cred nu vor mai exista controverse pe marginea subiectelor, iar în ceea ce priveşte dificultatea acestora, cred că se plasează în zona medie, astfel încât fiecare elev să se descurce onorabil”.
La subiectul 1, notat cu 42 de puncte, elevii au primit un fragment din Alexandru Vlahuţă - „Din durerile lumii”. Pornind de la acesta, elevii au avut de îndeplinit mai multe cerinţe: identificarea unor antonime, explicarea rolului virgulei într-o secvenţă de text, precizarea a două trăsături ale genului epic prezente în text. Tot la subiectul I, examinaţii au trebuit să comenteze în trei-cinci rânduri semnificaţia unei secvenţe a fragmentului şi să redacteze o compunere de 15-25 de rânduri în care să evidenţieze trăsăturile unui personaj din textul dat.
La al doilea subiect, cerinţele au avut ca punct de plecare un text de 12 rânduri de pe site-ul www.eucitesc.ro. Cerinţele au presupus, printre altele, formularea unor enunţuri legate de acest text, menţionarea valorii morfologice a unor cuvinte şi a funcţiei sintactice a altora.
Subiectul 2 a avut şi o cerinţă constând în redactarea unei compuneri de 10-15 rânduri în care să se prezinte o întâmplare reală sau imaginară petrecută în timpul unui concurs.
Supravegherea a fost asigurată, pentru fiecare sală, de doi asistenţi, cadre didactice de altă specializare decât limba şi literatura română, proveniţi din unitatea de învăţământ respectivă.
Matematica le dă emoţii mai mari examinaţilor
La terminarea examinării, mare parte dintre elevi au ieşit zâmbitori, cu încrederea că notele pe care le vor obţine îi vor ajuta să fie admişi în cadrul liceelor la care râvnesc.
Cei mai mulţi au apreciat cerinţele variantei 10 ca fiind „uşoare”, iar cele 120 de minute au fost suficiente pentru tratarea fiecărui subiect.
Andrei Avârvarei este absolvent al Şcolii Gimnaziale Nr. 3, fiind printre primii elevi care au părăsit ieri sala de examinare. Acesta a spus că „proba a fost destul de uşoară, nu m-a pus nici un subiect în dificultate. M-am pregătit şi la şcoală, şi în particular pentru examen. Timpul a fost suficient, sper să iau notă de intrare pentru <Ştefan>”.
Un alt coleg de-al său, Vlad Stamate, a declarat la ieşirea din sala de examen că s-a descurcat mulţumitor la testare şi că se aşteaptă să obţină nota 9. „De când am dat simularea mă tot pregătesc pentru această probă. Am luat 6 la simulare şi atunci m-am trezit şi am pus mâna pe carte. Am luat şi meditaţii în particular, m-am dezmeticit la timp”, a mărturisit Vlad.
Cosmina Botnariu, o altă elevă ce trece prin febra examenelor, ne-a declarat că s-a descurcat la toate subiectele. „Am avut emoţii la simulare, dar acum ştiam cum o să fie şi nu am fost emoţionată. Camerele video le-am neglijat. Am avut de caracterizat un personaj, deci am învăţat degeaba o mulţime de definiţii. Pentru examen am făcut pregătire şi în particular, şi la şcoală”, a mai spus eleva.
Cu toate că au trecut de primul hop al evaluării naţionale, elevii susţin că matematica este disciplina care le dă cele mai mari emoţii.
În funcţie de notele pe care le vor obţine la testele evaluării naţionale, elevii vor putea intra la liceul dorit. Media generală a notelor obţinute la evaluare va reprezenta 50% din media finală a admiterii. Celelalte 50 de procente le reprezintă media anilor de gimnaziu.
Evaluarea naţională se desfăşoară într-o singură sesiune, urmând ca mâine să fie susţinută proba de matematică.