Pe scena Teatrul „Matei Vișniec” Suceava are loc vineri, 29 noiembrie, de la ora 19.00, premiera spectacolului H.A.H.-Hidden Abuse Holdings.
Noua producție a teatrului sucevean este realizată de o echipă de producție talentată și entuziastă după un concept de Botond Nagy, pornind de la un text de Beaumarchais. H.A.H. pornește de la dramaturgia clasică, dezvoltând mai departe problematica piesei lui Beaumarchais, Figaro: așa-numitul drept de prima noapte.
Regizorul Botond Nagy a ales să lucreze pentru acest proiect cu artiști puternici și creativi, apreciați de critica de specialitate, dar și de public: Kali Ágnes - dramaturg și poet, Andreea Săndulescu - scenograf, Tímea Ágnes Benedek - costume designer, Claudiu Urse - compozitor și George Pop - coregraf.
Distribuție: Bogdan Amurăriței, Răzvan Bănuț, Horia Butnaru, Cristina Florea, Diana Lazăr, Delu Lucaci, Alexandru Marin, Diana Marin, Cătălin Ștefan Mîndru, Cosmin Panaite, Clara Popadiuc și câinele Akilah de Badea Gheo.
„Este un spectacol mai atipic, inedit pentru spațiul sucevean, cu un procent foarte mare de mesaj non-verbal, dar și cu o foarte mare poeticitate. Este prima producție pe care o avem cu dramaturg la scenă”, a remarcat directorul instituției culturale sucevene, Carmen Veronica Steiciuc.
Botond Nagyeste unul dintre cei mai tineri și talentați regizori din România. Născut la Brașov, el a urmat cursurile Universității de Arte din Târgu Mureș, secția regie de teatru.
Spectacolele lui sunt denumite instalații techno-poetice, care reinterpretează formele teatrale binecunoscute și prezintă, în modul cel mai crud, realitatea zilelor în care trăim.
Acesta a avut numai cuvinte de laudă în privința teatrului sucevean, de la actori până la conducere, remarcând implicarea lor deosebită, „curiozitatea și pofta de lucru, talent și omenie”.
„În perioada următoare teatrul sucevean va fi un punct de reper important în spațiul teatral românesc și internațional. Este o trupă foarte puternică alături de care se poate clădi și care merge cu tine. Noul val de teatru a pornit din Suceava!”, susține Botond Nagy, care la cei 26 de ani ai săi are deja o bogată experiență în teatru și semnează regia unor spectacole atât în teatrele de stat, cât și în cele independente.
Noul spectacol al teatrului sucevean este indicat doar celor care au peste 16 ani, fiind în același timp recomandat liceenilor și nu doar lor, pentru că le oferă o experiență de viață care le poate prinde bine în viitor.
Pe lângă limitarea de vârstă, o altă atenționare transmisă publicului este cea legată de efectul luminilor produse de stroboscop, ce pot declanşa crize persoanelor care suferă de epilepsie fotosenzitivă.
Durata spectacolului este de 2 ore și 45 de minute, fără pauze.
„Figaro este, poate, primul erou din clasa mijlocie din dramaturgia universală. Acest spectacol, însă, ia doar ca pretext povestea lui. Mă interesează eroii de zi cu zi, care au supraviețuit terorii psihologice, generate de un abuz de putere. Vreau să vorbesc despre cei care s-au eliberat din sclavia contemporană, acea sclavie care începe cu: Trimite-ne, te rog, un CV!
Dincolo de toate acestea, noțiunea de independență este doar o iluzie. Cum poți fi astăzi cu adevărat independent, când, zi de zi, ești racordat numai la lucruri de care depinzi. Depindem de societate, depindem de oameni și de supermaketul de la colț. Nici măcar față de tine nu ești independent, fiindcă faci parte dintr-un întreg, iar asta se numește Viață. Așa că apare întrebarea: cum putem trăi, în primul rând, fără să abuzăm de noi înșine; și abia apoi, cum putem conviețui fără să ne lăsăm abuzați de ceilalți sau să-i abuzăm noi pe ei.Abuzul și violența sosesc în liniște, la fel ca moartea. În acest spectacol vă prezentăm un birou de abuz, unde moartea interioară este inevitabilă. Avem tendința să credem că ne facem rutina zilnică, dar nu. În fiecare zi îmbătrânim un pic și în fiecare zi devenim puțin mai altfel, iar cu cât suntem mai altfel, cu atât ajungem mai aproape de acel punct unde nu mai există niciun sunet, nicio imagine, ci doar senzația că totul trece. Și a trecut”, spune regizorul Botond Nagy despre spectacolul H.A.H. - Hidden Abuse Holdings.