La Universitatea „Ştefan cel Mare” Suceava a avut loc vineri, în cadrul manifestărilor organizate cu prilejul împlinirii a 24 de ani de când Institutul de Învăţământ Superior sucevean a devenit universitate, vernisajul expoziţiei de arte vizuale „Poezia semnelor”, a artistului plastic botoşănean Liviu Şoptelea.
Un discurs vizual care „ne angajează într-o privire în spaţiul interior” al artistului
Expoziţia, organizată de universitatea suceveană în parteneriat cu Asociaţia de Artă „Nicolae Tonitza” (Tonitza Art Group - TAG), prezintă, într-o formulă conceptuală unitară, o serie de lucrări de pictură dispuse în grupaje/instalaţii care configurează universul creativ al artistului.
Aşa cum a spus la deschidere curatorul expoziţiei, dr. artist vizual Ana-Maria Ovadiuc, Liviu Şoptelea, care este „un artist împlinit din punct de vedere educaţional” (este licenţiat în arte vizuale la Universitatea „Ovidius” din Constanţa şi are un masterat în conservarea-restaurarea operei de artă la Universitatea de Arte „George Enescu” Iaşi), ne propune un discurs vizual care „ne angajează într-o privire în spaţiul său interior”, printr-o sintagmă foarte sugestivă: „Poezia semnelor”.
Artistul „îşi asumă o perspectivă subterană” uzând expresiv de „linii şi pete puternice de culoare”
Conf. univ. dr. Sabina Fînaru, care şi-a asumat prezentarea artistului şi a expoziţiei, a precizat că Liviu Şoptelea, care este „un pictor de excepţie”, „încearcă să interpreteze semnele într-o manieră post-modernă”, realizând un adevărat spectacol vizual prin succesiunea unor instalaţii tematice („Atelierul de poezie”, „Poveştile mării”, „Paznicul grădinii”, „Roşia Montană”...).
Remarcând faptul că, pe anumite teme, artistul „îşi asumă o perspectivă subterană” uzând expresiv de „linii şi pete puternice de culoare”, dr. Sabina Fînaru semnalează, pe de o parte, lirismul (cu asocierea de stiluri, în care „caracterul abstract este atenuat de naturalismul tactil”), iar pe de altă parte „tenta expresionistă” („cu explozia formelor şi stridenţa paletei cromatice”).
Liviu Şoptelea „reconfigurează obiectele dezintegrate ale lumii reale”
Liviu Şoptelea, aşa cum a accentuat dr. Sabina Fînaru, „reconfigurează obiectele dezintegrate ale lumii reale” aşternând culoarea în „pete complementare” şi „subliniind valoarea simbolică” a semnelor sale „prin repetiţii, modificarea scării de reprezentare şi dispunerea interesantă a culorii în trepte”.
Din punct de vedere tehnic, după cum observă dr. Sabina Fînaru, Liviu Şoptelea „separă culoarea de desen”, configurând astfel compoziţia (în care se remarcă „tandreţea liniilor curbe” şi „stilizările discrete cu caracter decorativ”) şi realizând un spectacol din care se degajă „melancolia şi stranietatea”.
„Liviu Şoptelea ştie să se aşeze în semn şi ne invită să ne aşezăm în locul semnului lui”
O intervenţie apreciată a avut pr. prof. univ. dr. Theodor Damian, un oaspete de seamă al manifestărilor de la universitatea suceveană (directorul revistei de spiritualitate şi cultură românească „Lumina Lină”, redactată de Institutul Român de Teologie şi Spiritualitate Ortodoxă din New York), care s-a arătat impresionat de „titlul extrem de semnificativ al expoziţiei”, pentru că, aşa cum a spus el, „poezia este un semn, iar semnul este o poezie”.
„Liviu Şoptelea - aşa cum a subliniat dr. Theodor Damian (care a venit cu mai multe numere din revista pe care o coordonează, între care cel mai recent, Nr. 1/ianuarie-martie 2014, reproduce în paginile sale lucrarea lui Liviu Şoptelea „Floarea Crucii”) - ştie să se aşeze în semn şi ne invită să ne aşezăm în locul semnului lui”.
Expoziţia poate fi vizionată până pe data de 30 martie
Artistul expozant a mulţumit la final organizatorilor şi tuturor celor care au fost alături de el la vernisaj, spunând că expoziţia, pe care a gândit-o şi a realizat-o fragmentar, a fost prezentată în această formulă prin etalarea lucrărilor şi instalaţiilor „în alveole, fiecare cu tema şi povestea ei”.
Expoziţia, cu genericul „Poezia semnelor”, din Galeria de Artă a universităţii sucevene (corp A, etaj I), poate fi vizionată până pe data de 30 martie.