La Galeria de artă „Ion Irimescu” din municipiul Suceava a avut loc marţi vernisajul unei expoziţii de grafică şi pictură, în cadrul căreia a fost lansată şi o carte semnată de artista plastică expozantă Mariana Stratulat.
Lucrări de grafică şi pictură care conturează un univers marcat de o amprentă personală distinctă
Evenimentul, care a reunit în galeria suceveană artişti plastici, oameni de litere, jurnalişti, degustători de spiritualitate, s-a înscris în calendarul manifestărilor de colaborare dintre Filiala Suceava a Uniunii Artiştilor Plastici şi filiala ieşeană, în care este membră artista expozantă. Prezentată de artista plastică Lucia Puşcaşu ca fiind o creatoare la care „se simte zona din care provine” (Mariana Stratulat, deşi a devenit ieşeancă după absolvirea Academiei de Artă, îşi are obârşia la Poarta Albă, în judeţul Constanţa) protagonista evenimentului s-a adaptat şi s-a acomodat în spaţiul moldav, de care-a fost entuziasmată de la primul contact, atunci când a devenit studentă în târgul Iaşilor.
Lucrările de grafică („Anemone”, „Zbor”, „Luminiş”, „Nocturnă”, „Înţelepciune”, „Vis înaripat”, „Femei păsări”) şi cele de pictură („Garoafe”, „Marea”, „Furtuna”, „Toamnă”, „Iarna în sat”, „Dincolo de nămeţi”) conturează un univers marcat de o amprentă personală distinctă.
Teme bine conceptualizate compoziţional şi suprafeţe ritmate cromatic de griuri, peste care se cern pensulaţii albe
Lucrările de grafică în peniţă, în care liniile ţâşnesc din puncte de fugă şi se difuzează sau se concentrează conturând forme şi volume cu umbre şi luminozităţi contrastante, au determinat-o pe Lucia Puşcaşu să spună că Mariana Stratulat „ar fi putut foarte bine să facă tapiserie”, liniile trasate cu peniţa fiind aidoma firelor din ţesătură.
Grafica Marianei Stratulat, aşa cum remarca un comentator avizat, „se caracterizează prin contraste violente de alb-negru, care pun în valoare formele compuse cu originalitate şi decizie”.
O grafică în care Lucia Puşcaşu a identificat „trei teme mari: păsările, peisajul şi corpul uman” („corpul femeii mature, împlinite”, aşa cum a subliniat ea), teme bine conceptualizate compoziţional şi tratate cu dinamism.
Spre deosebire de grafică, pictura Marianei Stratulat (despre care Radu Negru spunea că „are un centru de greutate care fixează un echilibru”) se organizează pe suprafeţe ritmate cromatic de griuri, peste care se cern pensulaţii albe („suprapuneri de ninsori”, aşa cum a spus scriitoarea Doina Cernica).
„O carte gravă, care oferă o lectură uşoară graţie stilului alert”
Cartea prezentată cu acest prilej, intitulată „De-ale profesorilor şi elevilor”, este, după cum a apreciat Doina Cernica, „o carte gravă, care oferă o lectură uşoară graţie stilului alert”.
„Este vorba - aşa cum a subliniat ea - de experienţa transfigurată artistic a unei profesoare navetiste din anii 80”, nimeni alta decât autoarea.
„Mariana Stratulat - observă Doina Cernica - nu este captivată ca în arta plastică de peisaj, ci de chipul uman, realizând, cu mână sigură, portrete concrete sau sugerate”.
Cuvântul artistei, dincolo de mulţumirile adresate celor care-au susţinut-o în realizarea evenimentului (cu o notă aparte pentru artista plastică Viorica Moruz, prietena şi colega ei din facultate) a vizat preocuparea pentru „tot ceea ce înseamnă corpul uman”, cu dorinţa de „a face văzută interioritatea”. „Să priviţi - a spus ea - dincolo de forma plastică pe care am creat-o şi să încercaţi să pătrundeţi în interior, în trăirile corpului reprezentat”.
Şi, la final, pentru că în toate lucrările sale nu întâlnim vreo pasăre singură, Lucia Puşcaşu a semnalat că „invitaţia autoarei este de a fi împreună, de a fi prieteni”. Comuniune şi prietenie pecetluită cu un pahar de vin şi cu urarea anticipată de „La mulţi ani”, pentru apropiata aniversare a artistei.