Biblioteca Bucovinei „I. G. Sbiera” Suceava, în parteneriat cu Biblioteca Ştiinţifică Universală Regională “M. Ivasiuc” Cernăuţi, Consiliul Judeţean Suceava şi Muzeul Bucovinei, a finalizat implementării cu succes a proiectului „Bibliotecile - Porţi deschise spre cunoaştere” (cod MIS-ETC 727).
Proiect cu valoare totală eligibilă de 97.000 de euro
Proiectul, cu o valoare totală eligibilă (fără TVA) de 97.000 de euro şi o perioadă de implementare de 14 luni (7 mai 2011 - 6 iulie 2012), a fost realizat cu sprijin financiar din partea Uniunii Europene, prin Programul Operaţional Comun România - Ucraina - Republica Moldova 2007-2013, Prioritatea 3 - Promovarea activităţilor people-to-people, Măsura 3.1 - Sprijin pentru administraţia locală şi regională, pentru societatea civilă şi comunităţi locale.
Obiectivul general al proiectului a fost întărirea cooperării româno-ucrainene în domeniul educaţional-cultural între comunităţi şi între instituţiile publice în vederea dezvoltării regiunii de graniţă Suceava (România) - Cernăuţi (Ucraina), obiectiv general care a fost atins prin îndeplinirea obiectivelor specifice, şi anume: dezvoltarea cadrului de cooperare între bibliotecile publice din regiunea transfrontalieră Suceava - Cernăuţi; îmbunătăţirea capacităţilor instituţiilor cultural-educaţionale din zonă în dezvoltarea şi implementarea proiectelor durabile comune; dezvoltarea interculturalităţii prin cunoaşterea şi promovarea moştenirii spirituale şi culturale comune în cadrul bibliotecilor publice din zona menţionată.
„Interferenţe culturale” şi „Perfecţionarea accesului la informare şi educaţie prin dezvoltarea serviciilor noi în biblioteci”
Promovând schimbul cultural-educaţional şi încurajând contactele între oameni, respectiv bibliotecari, scriitori şi alte persoane implicate în sectorul cultural, proiectul s-a concretizat prin organizarea unor activităţi ca „Interferenţe culturale” - în cadrul cărora au fost organizate “dialoguri interculturale” între scriitorii şi bibliotecarii din zona transfrontalieră, cu o largă participare a acestora (numărul scriitorilor şi bibliotecarilor participanţi variind între 34 şi 42 / zi de activitate, respectiv între 17 şi 24 de scriitori (în fiecare din cele patru zile ale întâlnirilor, fiecare întâlnire fiind derulată pe parcursul a două zile) şi între 12 şi 18 bibliotecari.
Au fost realizate expoziţii de carte şis-au constituit două „biblioteci mobile” însumând 2.000 de cărţi în limbile română şi ucraineană, efectuându-se 5.203 tranzacţii de împrumut către minoritatea română din regiunea Cernăuţi şi minoritatea ucraineană din judeţul Suceava, mai exact către 1.203 cititori ai bibliotecilor din Herţa, Storojineţ, Crasna, Mahala, respectiv din Siret, Dărmăneşti, Bălcăuţi - Negostina şi Muşeniţa.
O altă activitate din cadrul proiectului a fost „Perfecţionarea accesului la informare şi educaţie prin dezvoltarea serviciilor noi în biblioteci” - prin organizarea seminarului “Biblionet - lumea în biblioteca mea” şi a conferinţei ,,Bibliotecile publice contemporane şi potenţialul informaţional”, în cadrul cărora au fost instruiţi 51 de bibliotecari, partea teoretică a acestor activităţi fiind completată de o parte practică, prin vizitarea a câte cinci biblioteci de fiecare parte a graniţei, “modele de bune practici”, respectiv cele din Fălticeni, Gura Humorului, Solca, Rădăuţi şi Calafindeşti (din judeţul Suceava), Storojineţ, Crasna, Herţa, Oprişeni şi Tereblecea (din regiunea Cernăuţi).
„Paşi pentru cunoaşterea istoriei şi culturii Bucovinei”
„Paşi pentru cunoaşterea istoriei şi culturii Bucovinei” - prin care s-au pus bazele dezvoltării interculturalităţii prin cunoaşterea şi promovarea moştenirii spirituale şi culturale comune în cadrul bibliotecilor publice în zona transfrontalieră Suceava-Cernăuţi, fiind organizate două sesiuni de omagiere, ”Taras Şevcenko - Olga Kobyleanska” şi “Eminescu la Cernăuţi”, respectiv vizite de documentare ale bibliotecarilor cernăuţeni, însoţiţi de echipa de proiect, la monumentele lui Taras Şevcenko şi al Olgăi Kobyleanska de la Negostina, respectiv Gura Humorului, la mănăstirile Humor, Voroneţ, Moldoviţa, Suceviţa şi Putna, la Cetatea de Scaun a Sucevei şi la Casa Memorială “Ciprian Porumbescu”, şi ale bibliotecarilor suceveni la Mănăstirea Fântâna Albă, Universitatea “Yuriy Fedkovych”, monumentul lui Mihai Eminescu din Cernăuţi şi şcoala unde acesta a învăţat, casa lui Aron Pumnul, Cetatea Hotin şi oraşul Herţa; în acest caz, grupul ţintă a fost format din 25 de bibliotecari, care au primit informaţii privind istoria şi cultură locală.
Editarea şi publicarea revistei bilingve “Bibliotecile - Porţi deschise spre cunoaştere”
Editarea şi publicarea revistei bilingve “Bibliotecile - Porţi deschise spre cunoaştere” şi distribuirea acesteia în vederea asigurării informării şi diseminării rezultatelor acţiunilor desfăşurate le-a oferit bibliotecarilor şi oamenilor de cultură posibilitatea de a-şi publica impresiile din timpul acţiunilor derulate.
Scopul editării acestei publicaţii (tipărită în 300 de exemplare şi distribuită în peste 100 de biblioteci publice din arealul Suceava-Cernăuţi) este popularizarea proiectului şi a obiectivelor sale, a rezultatelor întâlnirilor interactive din cadrul schimburilor de experienţă, precum şi a unor exemple de noi activităţi şi servicii oferite comunităţii.
Toate aceste activităţi s-au realizat cu succes prin utilizarea echipamentelor şi bunurilor achiziţionate din bugetul proiectului (un laptop, un calculator, două echipamente multifuncţionale, două videoproiectoare, două aparate foto digitale, patru vitrine, 2.000 de cărţi), iar rezultatele obţinute şi vizibilitatea proiectului au fost foarte bune şi datorită materialelor de promovare şi informare realizate şi diseminate (1.000 de pliante, 400 de broşuri, 120 de afişe, 100 de invitaţii, 250 de mape, două bannere, două mash-uri şi un panou publicitar, respectiv peste 2.000 de etichete cu datele proiectului lipite pe cărţile achiziţionate) sau desfăşurării celor patru conferinţe de presă organizate şi publicării celor şase comunicate. Activităţile proiectului au fost reflectate în 59 de articole publicate în mass-media (presa scrisă şi online) pe parcursul implementării.